Tuesday, August 27, 2013

Siapakah Mahram Kita





Bersalaman atau berjabat tangan antara lelaki dengan perempuan seperti perkara biasa sahaja, lebih-lebih lagi di kalangan keluarga, tidak kira dekat ataupun jauh. Sebenarnya tidaklah begitu. Agama telah mengaturkan bukan semua keluarga dibolehkan dijabati tangan, ada yang boleh, ada pula yang tidak boleh. Perkara inilah yang hendak dihuraikan dalam ruangan ini. Dalam ahli keluarga itu, ada yang dikategorikan sebagai mahram dan ada juga yang dikategorikan sebagai bukan mahram. 

Namun untuk memudah cara mengetahui siapa yang bukan mahram, memadai dengan mengetahui siapa yang dikatakan perempuan mahram itu. Perempuan mahram itu ialah perempuan yang haram dinikahi atau dijadikan isteri. Hakikat mahram yang sebenarnya ialah perempuan yang dihalalkan untuk dilihat, diajak berdua-duaan atau berpergian dengannya. 

Perempuan mahram terbahagi kepada tiga bahagian dengan sebabsebab yang tertentu: 
Pertama: Mahram kerana keturunan. 
Kedua: Mahram kerana saudara sesusuan.
Ketiga: Mahram kerana perkahwinan. 

Perempuan mahram kerana keturunan adalah seperti berikut: 
1. Ibu kandung, termasuk nenek dan seterusnya ke atas. 
2. Anak perempuan kandung, termasuk cucu dan seterusnya ke bawah. 
3. Adik beradik perempuan seibu sebapa. 
4. Adik beradik perempuan sebapa. 
5. Adik beradik perempuan seibu. 
6. Emak saudara sebelah bapa (adikberadik bapa) dan seterusnya ke atas. 
7. Emak saudara sebelah ibu (adikberadik ibu) dan seterusnya ke atas. 
8. Anak perempuan dari adikberadik lelaki mahupun dari adikberadik perempuan (anak kemanakan). 

Mahram kerana saudara sesusuan sama pembahagiannya dengan mahram kerana keturunan, sebagai mana hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha: Maksudnya: 

Dilarang untuk dinikahi saudara (adik-beradik) perempuan sesusuan sebagaimana dilarang untuk dinikahi saudara perempuan kerana keturunan.” (Hadis riwayat Muslim) 

Nash yang menyebutkan tentang kedua-dua bahagian mahram ini pula ada tersebut di dalam Al-Qur’an melalui firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam surah an-Nisa ayat 23. 

Sementara itu perempuan yang termasuk di dalam kategori mahram kerana perkahwinan adalah seperti berikut: 
1. Emak mertua. 
2. Anak menantu. 
3. Emak tiri. 
4. Anak tiri. 

Oleh itu, perempuan-perempuan dari ahli keluarga isteri selain empat orang yang disebutkan di atas kekal sebagai perempuan ajnabiyyah. Perempuan ajnabiyyah itu ialah perempuan yang boleh dinikahi, tidak halal untuk dilihat, haram diajak berdua-duaan dan berpergian dengannya dan ia adalah perkataan lawan bagi perkataan perempuan mahram. 

Contoh Ahli Keluarga Yang Bukan Mahram 
Contoh ahli keluarga yang bukan termasuk dalam kategori mahram kerana perkahwinan dan kekal batasan hukumnya seperti perempuan ajnabiyyah ialah: 
1. Isteri kepada adikberadik bapa. (emak saudara sebelah bapa) 
2. Isteri kepada adikberadik emak. (emak saudara sebelah emak) 
3. Adikberadik bapa mertua perempuan. 
4. Adikberadik emak mertua perempuan. 
5. Anak kemanakan isteri perempuan. (anak adikberadik isteri) 
6. Kakak ipar. 
7. Adik ipar perempuan. 

Contoh ahli keluarga yang bukan termasuk dalam kategori mahram kerana keturunan dan kekal batasan hukumnya seperti perempuan ajnabiyyah ialah: 
1. Sepupu perempuan. (anak adik beradik bapa atau emak) 
2. Sepupu bapa. 
3. Sepupu emak. 

Oleh kerana mereka ini tidak tersenarai dalam kategori mahram yang disebutkan sebelum ini, maka batasan hukum bersentuhan dengan mereka ini adalah sama dengan perempuan ajnabiyyah.

2 comments:

Anonymous said...

敬爱的佛教信土:
我是甲洞三宝寺 (暹廟) SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION NO: 19-21 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA. 的理事, 当任此职多年, 对内的事務也一清二楚。

最近, 在网络上看了PHRA PIYATHAMMO和尚和马华公会鸱唛区主席叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师的双方信件, 使我的内心久久不能平伏, 良心受到很大的譴責, 不吐訢不痛快, 所以我要誠恳的説:他叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)侓师叫外来的流流氓到三宝寺(暹廟)挑衅和尚打架及电招警方人员扣捕沙彌, 其嘲笑手法, 不外是要显示其权力, 而鞏固其职位, 以达到权力就是一切, 好让住持难堪, 自动離开, 方便行事……这种举动, 已间接的表逹其含意, 住持和尚兼顾问, 都无能为力,你们这些信徒能做什么?即使告马耒西亜佛教总会又能为难什么?这种心态, 的硧令人反感, 不是一个正信佛教者应有的行为。

至今, 三宝寺的理事成员多数是其親戚, 这是实事, 加入会员需交RM100元费用,同时,必须经过叶金福(Yip Kum Fook)律师的同意,否则免談, 所以会员也不多。

马华公会鹅唛区主席叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师,自控制三宝寺之後,把三宝寺(暹廟)当着私人產業,聘用和尚賺钱,利用佛教的道地为政治活动埸所,而处理三宝寺的钱财也不透明?这点,值得信众追问。马来西亚地擴人多,和尚也不缺乏,为什么不用本地和尚当任住持化缘,却偏偏劳心劳神,浪费签证费,交通费? 还要烦劳梹城佛总的推荐信, 向文化不同, 而語言又不通之千哩外囯缅旬和尚求助? 为什么….为什么? 只要我们用头脑想一想,便一日了然, 不必晝虎添足。

叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak )律师说:欢迎任何人如有意见,可以电话03:62762369/0122039700 Email: YIPKUMFOOK@HOTMAIL.COM 戓到其马华公会鹅唛区会甲洞三宝寺及以下地圵:NO.2,B JALAN 53 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 SELANGOR, MALAYSIA.討論, 我要老实的提醒大家, 最好不要一个去見他, 因为这个人狡滑, 笑裡藏刀, 很阴险, 出家人都不放在眼裡, 連TAMAN DAYA 52100 KEPONG, KUALA LUMPUR. 众人的印度廟也敢放火燒, 利用权势把场地佔为己有, 由此可见, 他是何等的心毒? 还有现在三宝寺内, 各处都按裝计孔监视来人一举一动。

目前, 三宝寺很多信徒及当地居民, 已经对叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak )律师不满, 但也不能做什么。他计划把三宝寺主席的职位轉给其子YIP JIUN HANN律师, 续承皇朝. 想近一部了觧詳情, 可上网得知。

再说, 根据前理事在网络上给叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师的批評, 説他懂得包裝自己的道德守则, 以宗教为幌子手, 到处募款, 啇業经营, 政治活动为重, 并没依循佛教守則行事, 也没对人道作出貢献, 只不过借三宝寺宗教之名捞取权和私利而己, 其言也不为过, 是实事。

在此, 我恳切希望, 廣大的佛教信仰者, 给予关注, 并共創義举, 弘扬佛教. 谢谢。

Mr Lim Sok Chia敬啟
Ms Yap

shared by Ms Low, kajang

Anonymous said...

LAWYER FIRM THAT WAS A CHEAT TO BE WATCH OUT - URGED BY SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE COMMITTEES
To all Malaysians respected,
Respectfully here, we wish to inform that YIP KUM FOOK (YIP KUM FOOK & ASSOCIATES) and YIP JIUN HANN job as a lawyer who runs at: NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR ROAD 53, DESA JAYA, KEPONG 52100 KUALA LUMPUR
We are all Malaysians to take notice and far from people mentioned above because do not hit plot
They are very nasty and black hearts (cruel), able to cheat women money, destroy families and himself consuming of Temple money, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, and pretend to report police lost receipts ......... please note
Thank you,
SAMNAK SAMBODHI COMMITTEE